Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Československá modernistická ilustrace 50. a 60. let 20. století a její vliv na identitu současných českých autorů
Šrámek, Jan ; Horáček, Radek (oponent) ; Sylvestrová, Marta (oponent) ; Pospiszyl, Tomáš (oponent) ; Stratil, Václav (vedoucí práce)
Disertační práce Československá modernistická ilustrace 50. a 60. let 20. století a její vliv na identitu současných českých autorů se zabývá vlivem modernistické ilustrace 50. a 60. let na generaci současných tuzemských autorů zejména v oblasti knižní a časopisecké ilustrace. Společnými znaky pro vybrané současné české a slovenské ilustrátory jsou kromě práce s digitálními nástroji a tzv. vektorovou grafikou také používání vizuálních prvků odkazující do minulosti. Právě pro autory pracující s vektorovou grafikou a digitálními nástroji může československá vizuální kultura 50. a 60. let představovat ideální inspirační zdroj. Práce sleduje na pozadí politické a historické situace v Československu 50. let pozvolný vývoj vizuálního jazyka vycházejícího z moderního umění a jeho opatrné uplatňováni v rozličných oblastech ilustrační tvorby na konci dekády až po komplexní rozšíření modernistické ilustrace v knihách, časopisech a propagačních prostředcích v průběhu 60. let. Věnuje se také v exilu působícímu ilustrátorovi Miroslavu Šaškovi.
Kreslený humor v Dikobrazu od Sametové revoluce po rozpad Československa
Pour, Petr ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Cílem práce je analyzovat kreslený humor na stránkách humoristického a satirického časopisu Dikobraz mezi listopadem 1989 a prosincem 1992. Toto období bylo pro Československo významné změnou politického zřízení. Komunistický totalitní režim byl nahrazen demokratickým zřízením. Na konci tohoto období došlo k rozdělení na samostatnou Českou a Slovenskou republiku. Pro účely práce byla prostudována odborná literatura věnující se sledovanému období zejména v politické rovině. Dále bylo prostudováno 162 vydání časopisu Dikobraz, resp. Nový Dikobraz. V praktické části jsou uvedeny vybrané politické a společenské události a jejich ztvárnění za pomoci kresleného humoru.
"Lidsky se smát a třídně nenávidět": Umění a stranická propaganda v ČSR 1918-1939
TOMÁŠ, Adam
Diplomová práce si klade za cíl interpretovat některé zásadní momenty meziválečné československé historie, a zejména jejich vizuální obraz, jako propagandu a specifickou mytologii. Práci tak vedle teoretického úvodu tvoří dvanáct více či méně autonomních kapitol věnujících se jednotlivým prvorepublikovým fenoménům s důrazem na jejich reflexi v periodickém tisku, a především pak v politické karikatuře. Úvodní teoretické kapitoly vedle tradičního bádání o problematice propagandy shrnují i jiné, převážně literárněvědné teorie, které jsou zde nově adaptovány na vizuální obraz. Společně s obdobným přístupem Rolanda Barthese tak tvoří pestrý teoretický základ pro uchopení propagandistického působení vizuálního obrazu, ať už se jedná o stereotypizaci nepřítele, antisemitismus nebo ideologicky zabarvený obraz trampingu, jak je představeno v následujících kapitolách. Jejich témata jsou vybrána tak, aby pokryla zásadní události i dlouhodobější fenomény samostatného československého státu mezi lety 1918 a 1939. Zároveň je při výběru témat kladen důraz na jejich ambivalentnost a otevřenost nové interpretaci. I z toho důvodu tak byla vynechána témata jako vznik republiky nebo Mnichovská dohoda, jejichž obraz v periodickém tisku je z hlediska propagandy neproblematický. Z podobného důvodu jsou vynechána i ta nejtradičnější propagandistická média jako volební plakát. Částečně stranou ostatních kapitol pak stojí interpretace všesokolských sletů jako živého obrazu československého demokratismu, která je zařazena na závěr textu.
Politická satira Charlie Hebdo ve vztahu k náboženství
Kaletová, Anna ; Matějka, Ondřej (vedoucí práce) ; Bauer, Paul (oponent)
Tématem bakalářské práce je politická satira Charlie Hebdo ve vztahu k náboženství. Politická satira je v dnešní Francii zastoupena několika periodiky, z nichž jedním je týdeník Charlie Hebdo. Časopis, jehož počátky sahají do roku 1970, se specializuje na zprávy a karikatury o aktuálním dění ve světě, náboženství, politiku a kulturu. Karikatury zveřejňované v Charlie Hebdo se brzy staly poměrně kontroverzním tématem. Z toho důvodu měli autoři časopisu v průběhu let celou řadu konfliktů se zástupci muslimské obce, přičemž problematickými se staly především karikatury zobrazující proroka Mohameda. Potíže se projevily jak ve formě výhružných dopisů, zapálením redakce Charlie Hebdo, tak teroristickým atentátem v roce 2015. Bakalářská práce mapuje dějiny politické satiry ve Francii, historii časopisu Charlie Hebdo a jeho konflikty s islámem. Cílem práce je zjistit, zda jsou karikatury Charlie Hebdo zobrazující islám v něčem specifické v porovnání s obrázky zesměšňujícími další dva velké náboženské celky, křesťanství a judaismus. Za využití etnografické obsahové analýzy, rozboru vybraných karikatur vydaných v roce 2014 a jejich následné komparaci jsou zodpovězeny výzkumné otázky. Závěrem práce je zjištění, že karikatury s tématikou islámu se v Charlie Hebdo v roce 2014 objevovaly mnohem častěji, než...
Kult umělce na přelomu století - A. Rodin a M. Aleš podle M. Švabinského
Kučerová, Anežka ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent)
Tato práce se zabývá formami prezentace a sebeprezentace dvou významných umělců přelomu 19. a 20. století - českého malíře Mikoláše Alše a francouzského sochaře Auguste Rodina. Lze hovořit o kultu umělce vzniklém kolem obou osobností, tedy o způsobu vnímání umělce jako výjimečného génia. Takovéto chápání umělce a jeho tvorby bylo v období 19. Století poměrně rozšířené. Mikoláš Aleš (1852-1913) si vypracoval osobitý výtvarný projev založený na odkazu tvorby českého romantismu, na českém lidovém umění a zčásti předjímající nastupující secesní ornamentiku. Auguste Rodin (1840-1917) byl jedním z nejvýznamnějších francouzských sochařů konce 19. a počátku 20. století a jedním z pomyslných zakladatelů moderního sochařství. Řada Rodinových soch byla doprovázena společenskými skandály a vyvolala pobouřené reakce veřejnosti, jimiž vešel do povědomí českých umělců té doby. Ve sledovaném období kolem roku 1900 byli oba umělci vysoce oceňováni mladými umělci ze Spolku výtvarných umělců Mánes. Spolek byl založen roku 1887, od roku 1897 vydával svůj měsíčník Volné směry. Prvním předsedou S. V. U. Mánes se stal Mikoláš Aleš. Členy spolku sdružoval především zájem o moderní tendence ve výtvarném umění domácím i evropském. Je překvapivé, že tak odlišní umělci jako M. Aleš a A. Rodin vzbudili velký zájem svých...
Zobrazení československých a českých prezidentů v karikatuře
Běhavá, Aneta ; Cebe, Jan (vedoucí práce) ; Groman, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá zobrazením československých a českých prezidentů v karikatuře. Je ohraničena vznikem Československé republiky a zkoumá karikaturní zobrazení prezidentů až do současnosti. Zabývá se tedy obdobím první republiky, druhé republiky, Protektorátu Čech a Moravy, obdobím od roku 1945 do roku 1948 (označovaného též třetí republika), komunistickým režimem padesátých a šedesátých let, pražským jarem, normalizací a obdobím od sametové revoluce po současnost. Snaží se popsat všechny důvody, proč a jakým způsobem je v daném období prezident tak či onak karikován, nebo proč vyobrazován není. Zvláštní pozornost je věnována svobodě tisku a projevu a zákonům na hanobení hlavy státu, jakožto přímých faktorů ovlivňujících karikaturní obrazy. Nadále se práce snaží karikatury zasadit do společensko-politické situace a usoudit z nich, jaké bylo vnímání hlavy státu v jednotlivých etapách našich dějin. Výzkumný vzorek primárně vychází z dobových karikatur v tisku, různého názorového spektra a periodicity. Pro doplnění využívá i souborové katalogy nejvýznačnějších karikaturistů a online zdroje. Sleduje nejen prezidenty ve funkci, ale i osoby, které se prezidenty teprve měly stát nebo naopak osoby, jejichž období v prezidentské funkci skončilo.
Obraz druhého - Češi v německých karikaturách
Raková, Pavlína ; Emler, David (vedoucí práce) ; Filipová, Lucie (oponent)
Práce se zabývá obrazem Čechů v německých karikaturách. Obraz o Češích je sledován v dobových karikaturách v historické linii relevantních událostí, které byly přelomové pro česko-německé vztahy. Vybrány byly čtyři tematické celky, ve kterých je zkoumán obraz o Češích. Prvním tematickým celkem je česko-německé napětí po Badeniho jazykových nařízeních do Anenských patentů. Dále je zkoumán obraz o Češích v meziválečném období v letech 1914-1918, přičemž je kladen důraz na vznik Československa. A to z důvodu, že práci protíná hypotéza, že se vznikem ČSR dochází k přiostření obrazu o Češích. Dalším tematickým celkem je rok 1933, kdy dochází k převzetí moci nacisty. Posledním zkoumaným obdobím jsou roky 1937-1939. V tomto tematickém celku je kladen důraz na smrt T. G. Masaryka. Práci doplňují rakouské karikatury, které mají za úkol rozšířit obraz o Češích z rakouské perspektivy. Zároveň je rakouský obraz o Češích srovnán s německým obrazem o Češích. Analyzovány jsou formou obrazové analýzy německé a rakouské dobové karikatury. Výzkum je proveden na 35 dobových karikaturách a opírá se o sekundární literaturu. Karikatury byly vybrány z předních německých a rakouských satiricko-humoristických periodik. Jedná se o časopisy Simplicissimus, Kladderadatsch, Fliegende Blätter, Kikeriki a Figaro.
Ohlas Španělské občanské války v propagandistickém umění Československa
TOMÁŠ, Adam
Španělská občanská válka je bezesporu konflikt, který, ač boje samotné zůstaly v důsledku politiky neintervence lokalizované, zasáhl široké spektrum obyvatel celého světa, československé umělce nevyjímaje. Cílem mé práce je vystopovat tento výrazný zdroj inspirace v díle některých politicky angažovaných českých umělců a představit vliv, který měly události ve Španělsku na obsah, ale často i formu těchto děl. Při tom nelze opominout politické a umělecké dění v meziválečné Evropě, které mělo za následek sympatie drtivé většiny zástupců progresivního umění a avantgardy v Československu k protifašistickým republikánům a jejich motivace ke snaze ovlivnit dějinné události, když ne přímo na bojišti jako jejich mnozí zahraniční kolegové, tak alespoň propagací jejich ideí v Československu. S tím souvisí i nastínění osobních vztahů mezi nejaktivnějšími protagonisty, které byly právě ve třicátých letech utvářeny politickým názorem více než čímkoli jiným. Události a válka ve Španělsku tomuto diskurzu poskytla, přes svoji politickou nepřehlednost, téměř závazný půdorys, takže zde na jedné lodi najdeme jak liberálního demokrata Josefa Čapka, tak pozdější hvězdu poúnorové propagandy Antonína Pelce nebo někdejšího anarchistu Stanislava Kostku Neumanna. Takřka přesně podle vzoru španělské Lidové fronty. Vedle politické, sociální a historické roviny událostí a obsahu vybraných děl je cílem práce také jejich formální stránka, kterou, ač ne tak jednoznačně, do jisté míry nestabilní třicátá léta a nástup diktátorských režimů v Evropě ovlivnil také.
Zobrazení politického Východu v karikatuře ve francouzském časopise Le Canard enchaîné v období 1945-1970
Walsh, Diana ; Štoll, Martin (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent)
(abstrakt) Práce se zaměřuje na analýzu karikatur s tematikou politického Východu ve francouzském satirickém týdeníku Le Canard enchaîné v letech 1945-1970. Východním blokem rozumíme Sovětský svaz a k němu přidružené socialistické země. Práce je ukotvena v teoretické části historickým kontextem dějin zemí Východního bloku, vývojem sledovaného týdeníku na pozadí dějin Francie, formulací pojmů karikatura a satira včetně významných autorů a samotnými výzkumnými metodami. Pomocí triangulace, v tomto případě kombinace kvantitativní obsahové analýzy a sémiotické analýzy, jsou rozebírány jednotlivé karikatury s tématem Východu a jednotlivých jeho zemí. Analyzovaná období jsou kvůli dostupnosti materiálů rozdělena do dvou úseků, a to 1945-1948 a 1968-1970.
Karikatura kontra propaganda: Napoleon Bonaparte navštěvuje nemocné morem v Jaffě aneb nové modely politických funkcí umění kolem r. 1800
Buttigová, Katrin ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Pech, Milan (oponent)
Tažení do Egypta roku 1798 vedené tehdejším generálem Bonapartem mělo důležitý dopad na evropskou kulturu přelomu 18. a 19. století a samotný průběh tažení byl výrazně reflektován v dobovém umění a tisku. Hlavním cílem mé diplomové práce je srovnat vizuální a myšlenkovou stránku karikatury vytvořené především anglickými autory na toto téma, s oficiální francouzskou propagandu vedenou Napoleonem v díle Jeana-Antoine Grose: Napoleon navštěvující nemocné morem v Jaffě. V obou případech jde o modelové doklady politických funkcí umění, které právě v době Napoleona I. získaly novou autenticitu předurčující budoucí vývoj politické obrazové propagandy i karikatury.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.